U eri sve veće ekološke svijesti i tehnološkog napretka, električni automobili postaju sve prisutniji na našim cestama, ali odgovor na pitanje “Jesu li električni automobili skupi?” većini je potencijalnih kupaca ipak prioritet.
Zamislite da vozite tiho, bez emisija štetnih plinova, i da više nikada ne morate stati na benzinsku postaju. Zvuči primamljivo, zar ne? Ali koliko to zadovoljstvo zapravo košta? U ovom članku, zaronit ćemo u svijet električnih automobila, istražujući njihove cijene, dugoročne troškove i uspoređujući ih s tradicionalnim vozilima na fosilna goriva.
Posebno ćemo se osvrnuti na 7 najpoznatijih električnih automobila na tržištu, analizirajući njihove karakteristike, performanse i, naravno, cijene. Od luksuznih modela do pristupačnijih opcija, otkrit ćemo što točno dobivate za svoj novac kada ulažete u električno vozilo.
Je li cijena električnih automobila opravdana njihovom tehnologijom i dugoročnim uštedama? Kako se trendovi cijena mijenjaju s vremenom? Trebaju li nam uopće autonomna vozila? I najvažnije, jesu li električni automobili zaista budućnost prijevoza ili su još uvijek luksuz dostupan samo nekima? Pridružite nam se dok istražujemo ova intrigantna pitanja i otkrivamo istinu iza cijene zelene mobilnosti.
Jesu li električni automobili stvarno skupi?
Kada govorimo o cijeni električnih automobila, moramo razmotriti nekoliko bitnih faktora. Istina je da električni automobili imaju višu početnu cijenu u usporedbi s tradicionalnim vozilima na benzin ili dizel. Trenutno su električni automobili u prosjeku 12% skuplji od konvencionalnih vozila. Ova razlika u cijeni varira između 20% i 40%, ovisno o modelu i klasi vozila.
Glavni razlozi za višu početnu cijenu električnih automobila uključuju:
Baterije – Baterije predstavljaju oko 40% ukupne cijene električnog vozila. Iako se tehnologija baterija kontinuirano poboljšava, njihova proizvodnja još uvijek zahtijeva značajne resurse.
Složena tehnologija – Električni automobili koriste napredne sustave poput električnih motora, sustava upravljanja baterijom i infrastrukture za punjenje, što povećava troškove proizvodnje.
Ekonomija razmjera – S obzirom da je na cestama još uvijek relativno malo električnih vozila (oko 1 milijun u 2024. godini), proizvođači ne mogu ostvariti uštede koje dolaze s masovnom proizvodnjom.
Isplati li se investirati u električni automobil?
Iako je početna cijena viša, dugoročni troškovi posjedovanja električnog automobila mogu biti značajno niži iz više razloga.
1. Niži troškovi održavanja
Električni automobili imaju manje pokretnih dijelova, što rezultira nižim troškovima održavanja. Vozači koji godišnje prelaze 25 tisuća kilometara mogu uštedjeti prosječno 600 eura godišnje, odnosno 3 tisuće eura tijekom petogodišnjeg razdoblja vlasništva.
2. Niži troškovi goriva
Pogon električnog motora košta između 3 i 5 puta manje po kilometru od benzina, što potencijalno štedi vozačima između 1.150 i 1.725 eura godišnje za putovanje od 16.093 kilometara. Usporedba troškova je impresivna: punjenje Volkswagen ID.3 kod kuće kroz EV tarifu košta oko 724,50 eura godišnje, dok punjenje spremnika za Ford Focus iznosi oko 1.414,50 eura, što je razlika od približno 690 eura godišnje.
3. Državni poticaji
Mnoge vlade širom svijeta implementirale su financijske poticaje za poticanje usvajanja električnih vozila, poput poreznih olakšica, rabata i drugih financijskih poticaja koji mogu značajno smanjiti početnu cijenu električnih vozila.
Kakvi su trendovi cijena električnih automobila?
Cijene električnih automobila pokazuju zanimljive trendove. Prema najnovijim podacima, prosječna cijena novog električnog automobila dosegla je vrhunac u lipnju 2022., sa oko 60 tisuća eura, a otada je pala za desetak tisuća eura.
Očekuje se da će cijene električnih automobila nastaviti padati kako tehnologija napreduje i više proizvođača počinje proizvoditi električna vozila. Ključni faktori koji će utjecati na smanjenje cijena uključuju napredak u tehnologiji baterija, poboljšanje u proizvodnim procesima i povećanje ekonomije razmjera s rastom potražnje za električnim vozilima.
U nastavku donosimo trenutne cijene električnih automobila, u travnju 2025.
7 najpoznatijih električnih automobila na tržištu
1. Tesla Model 3
Tesla Model 3 je jedan od najpopularnijih električnih automobila na svijetu, s početnom cijenom od 40.240 dolara. Ovaj elegantni sedan nudi impresivne performanse, naprednu tehnologiju i dobar domet.
Model 3 je postao sinonim za električne automobile i predstavlja standard s kojim se uspoređuju svi ostali modeli. Njegova popularnost proizlazi iz kombinacije pristupačne cijene (za premium električni automobil), izvrsnih performansi i Teslinog ekstenzivnog sustava Superchargera.
Tesla Model 3 ima iznenađujuće naprednu aerodinamiku s koeficijentom otpora od samo 0,219 nakon najnovijeg redizajna, što je jedan od najnižih koeficijenata među serijskim automobilima. Također, Model 3 ima zanimljivu značajku automatskog sklapanja retrovizora povezanu s GPS-om – kada se približite svojoj kući, retrovizori se automatski sklapaju, a kada napustite svoje susjedstvo, ponovno se otvaraju uz zvuk sličan slijetanju aviona.
2. Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 je futuristički crossover s početnom cijenom od otprilike 44 tisuće dolara. Ovaj automobil nudi impresivan domet, brzo punjenje i prostran interijer. Ioniq 5 dolazi s različitim opcijama pogona – standardna baterija s jednim, stražnje montiranim električnim motorom generira 168 konjskih snaga, dok verzija s većim dometom i stražnjim pogonom generira 225 konjskih snaga. All-wheel-drive verzija je još snažnija, s 320 konja. Ioniq 5 demonstrira ugodnu vožnju na različitim površinama ceste, a njegove široke gume u kombinaciji s niskim težištem čine ga atletskim pri krivudanju.
Ioniq 5 N ima sustav nazvan “N Active Sound+” koji koristi osam unutarnjih i dva vanjska zvučnika za reprodukciju tri različite zvučne teme, uključujući zvuk 2,0-litrenog turbobenzinskog motora iz drugih Hyundai N automobila, futurističke EV teme i zvukove mlaznog aviona s dva motora.
3. Tesla Model Y
Tesla Model Y je kompaktni SUV s početnom cijenom od otprilike 47 tisuća dolara. Kao jedan od najprodavanijih električnih automobila, Model Y nudi praktičnost SUV-a s performansama i tehnologijom po kojima je Tesla poznata. Njegova popularnost proizlazi iz kombinacije prostora, dometa i pristupa Teslinom ekosustavu.
Tesla Model Y je prvi Teslin automobil koji koristi toplinsku pumpu umjesto električnog grijanja otporom za zagrijavanje unutrašnjosti kabine. Ova inovacija je izuzetno važna jer električni automobili koji koriste električno grijanje otporom mogu izgubiti 40% ili više svog dometa na temperaturama ispod -7°C. Toplinska pumpa može biti i do 300% učinkovitija od električnog grijanja otporom. Tesla je razvila jedinstveni sustav toplinske pumpe koji uključuje “Super Manifold” i “Octovalve” koji omogućuju vozilu da iskoristi otpadnu toplinu iz sustava vozila za zagrijavanje kabine.
4. Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 je električni SUV s početnom cijenom od 37.500 dolara. Ovaj model nudi dobar balans između cijene, dometa i praktičnosti, čineći ga atraktivnom opcijom za vozače koji traže pristupačniji električni SUV. ID.4 je dio Volkswagenove šire strategije elektrifikacije i predstavlja važan korak u mainstream prihvaćanju električnih vozila.
Volkswagen ID.4 ima zanimljivu značajku prilagodljivog unutrašnjeg prostora – standardno na svim modelima ID.4 nalazi se središnja konzola s pomičnim držačima za čaše i gotovo beskonačno prilagodljivim stražnjim prostorom za teret. Također, ID.4 ima panoramski stakleni krov koji se proteže od prednjeg dijela kabine sve do iza drugog reda sjedala, a opremljen je i električnom sjenkom koja će glatko zatamniti staklo jednostavnim prelaskom prsta.
5. Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E je električni crossover s početnom cijenom od 47tusća dolara. Kombinira legendarni Mustang brend s modernom električnom tehnologijom, nudeći sportske performanse i praktičnost SUV-a. Mach-E je Fordov prvi namjenski dizajnirani električni automobil i predstavlja značajnu investiciju tradicionalnog proizvođača automobila u električnu budućnost.
Malo je poznato da je Ford Mustang Mach-E prvi automobil koji je Ford podešavao na svom 3D NASCAR simulatoru za utrke u Concordu, Sjeverna Karolina. Ovo je prvi put da je Ford koristio ovaj simulator za razvoj proizvodnog automobila, što pokazuje koliko je ozbiljno shvatio razvoj voznih karakteristika ovog električnog SUV-a.
6. Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-Tech je jedan od najuzbudljivijih novih električnih automobila na tržištu, koji kombinira retro dizajn s modernom tehnologijom. Ovaj mali gradski automobil nudi odličnu vrijednost, zabavno iskustvo vožnje i privlačan izgled koji ga čini pravim mamcem za poglede. Iako ima nešto kraći domet u usporedbi s nekim skupljim modelima, njegova pristupačna cijena čini ga odličnim izborom za gradsku vožnju.
Renault 5 E-Tech ima zanimljiv retro-futuristički dizajnerski detalj – originalni ventilacijski otvor na poklopcu motora starog Renaulta 5 pretvoren je u digitalni zaslon koji pokazuje koliko je energije preostalo u bateriji. Također, model srednje razine opreme dolazi s traper presvlakama izrađenim od recikliranih materijala, dok modeli najviše razine opreme imaju upadljiva žuta sjedala.
7. Nissan Leaf
Nissan Leaf je jedan od pionira masovnog tržišta električnih automobila i još uvijek je relevantna opcija za mnoge kupce. Kao jedan od pristupačnijih električnih automobila, Leaf nudi solidne performanse, dokazanu pouzdanost i praktičnost za svakodnevnu upotrebu. Iako možda nema glamur nekih novijih modela, njegova pristupačnost i dokazana tehnologija čine ga važnim igračem na tržištu električnih vozila.
Nissan Leaf ima nekoliko iznenađujućih karakteristika koje nisu široko poznate. Jedna od njih je da su njegova LED prednja svjetla dizajnirana ne samo za osvjetljavanje ceste uz potrošnju polovice energije halogenih svjetala, već njihov krilati oblik zapravo usmjerava zrak dalje od bočnih retrovizora (inovacija koju Nissan trenutno pokušava patentirati) kako bi smanjio unutarnju buku.
Također, Leaf je toliko tih da je Nissan morao razviti nove motore za brisače vjetrobranskog stakla, jer je buka motora s unutarnjim izgaranjem u konvencionalnim automobilima obično prikrivala zvuk koji proizvode normalni motori brisača.
Zanimljivo je i da je preko 500.000 Nissan Leaf-ova proizvedeno u posljednjih 10 godina, a vlasnici su zajedno prešli gotovo 9,9 milijardi kilometara bez emisija ispušnih plinova, što je ekvivalent 400.000 putovanja oko svijeta.
Što nas čeka u budućnosti kad su u pitanju cijene električnih automobila?
Očekuje se da će cijene električnih automobila nastaviti padati u narednim godinama
Proizvođači i istraživači fokusiraju se na razvoj solid-state baterija i poboljšanje postojećih litij-ionskih tehnologija. Na primjer, Toyota razvija solid-state baterije s dometom od 750 milja i bržim punjenjem, s ciljem lansiranja na tržište 2026. ili 2027. godine.
Kroz napretke u materijalima, proizvodnim procesima i povećanju proizvodnje, proizvođači automobila smanjuju cijene baterija. Budući da baterije čine približno 40% ukupne cijene električnog vozila, ova smanjenja su ključna za povećanje pristupačnosti električnih vozila.
Kako sve više ljudi kupuje električne automobile, proizvođači mogu smanjiti troškove proizvodnje kroz ekonomiju razmjera, što će dodatno smanjiti cijene.
Jesu li električni automobili zaista budućnost prijevoza?
Električni automobili definitivno predstavljaju važan dio budućnosti prijevoza, ali pitanje je jesu li još uvijek luksuz dostupan samo nekima ili postaju mainstream opcija za većinu vozača.
S jedne strane, visoke početne cijene i dalje predstavljaju prepreku za mnoge potencijalne kupce. Međutim, s kontinuiranim padom cijena, povećanjem dometa baterija i širenjem infrastrukture za punjenje, električni automobili postaju sve pristupačniji širem krugu potrošača.
Tržište rabljenih električnih vozila također doživljava boom, nudeći pristupačnije mogućnosti za vozače da prijeđu na električnu vožnju. Prodaja rabljenih električnih automobila u Ujedinjenom Kraljevstvu dosegla je rekordnu razinu u ljeto 2024. godine, s 53.423 prodanih električnih vozila – što predstavlja zapanjujući porast od 57% u odnosu na prethodnu godinu.
Odgovor na pitanje “Jesu li električni automobili skupi?” nije jednostavan. Iako je početna cijena električnih automobila viša od tradicionalnih vozila, dugoročne uštede na gorivu i održavanju mogu značajno smanjiti ukupni trošak vlasništva.
Za vozače koji prelaze veće udaljenosti, imaju pristup kućnom punjenju i mogu iskoristiti državne poticaje, električni automobil može biti financijski isplativa opcija. S druge strane, za vozače koji prelaze manje udaljenosti ili nemaju pristup kućnom punjenju, tradicionalno vozilo ili hibrid mogu biti praktičnija opcija.
Kako tehnologija napreduje i cijene padaju, električni automobili će postajati sve pristupačniji širem krugu potrošača. Trend je jasan – električna vozila postaju sve važniji dio automobilske industrije i predstavljaju budućnost održivog prijevoza.