Prije desetak godina, autonomna vozila bila su uglavnom eksperimentalni projekti ograničeni na testne staze i laboratorije. Danas, u 2025. godini, Waymo vozila redovito prevoze putnike ulicama San Francisca, Teslin Autopilot omogućuje djelomičnu autonomiju na autocestama, a regulatorna tijela diljem svijeta razvijaju okvire za njihovu širu primjenu.
Ova transformacija nije samo tehnološki napredak – ona predstavlja temeljnu promjenu u našem odnosu prema prijevozu. Dok zagovornici ističu da autonomna vozila mogu dramatično smanjiti broj nesreća uzrokovanih ljudskom pogreškom, koja je faktor u čak 88% svih zabilježenih sudara na britanskim cestama, stvarnost je složenija.
Razlika između obećanja i stvarnosti vidljiva je u stvarnim incidentima – od Uberove fatalne nesreće 2018. godine do nedavnih slučajeva kada su Waymo vozila zapela u petljama na parkiralištima.
Je li budućnost prijevoza zaista sigurnija s računalima za volanom? Odgovor nije jednostavan, a posljedice su dalekosežne za sve nas.
Autonomna vozila koja mijenjaju svijet
Dok tehnologija autonomne vožnje napreduje nevjerojatnom brzinom, nekoliko vozila izdvaja se kao istinski revolucionarno.
Ova vozila nisu samo autonomna – ona redefiniraju naš odnos prema prijevozu, gradskom prostoru i samom konceptu vlasništva vozila. Dok Waymo planira proširiti svoje usluge na 75% najvećih američkih gradova do 2026., a Tesla priprema lansiranje svoje robotaksi usluge već ovog ljeta, jasno je da autonomna revolucija više nije stvar daleke budućnosti – ona se odvija upravo sada, pred našim očima.
Ipak, ništa vezano uz autonomna vozila nije sasvim jednostavno. Unatoč obećanjima o revoluciji u prijevozu, autonomna vozila suočavaju se s ozbiljnim izazovima koji dovode u pitanje njihovu sigurnost.
Prema podacima Nacionalnog pravnog pregleda, na svakih milijun prijeđenih milja događa se 9,1 nesreća autonomnih vozila, što je više od 4,1 nesreća kod tradicionalnih vozila kojima upravljaju ljudi.
Senzori ovih vozila često griješe u lošim vremenskim uvjetima, a sustavi računalnog vida pokazali su se iznenađujuće krhkima – ponekad ne prepoznaju dijelove drugih vozila ili pogrešno tumače prometne znakove. Iako računala možda neće voziti pijana ili pisati poruke tijekom vožnje, ona su “notorno krhka kada se susretnu s nečim za što nisu trenirana”, kako je istaknuto u znanstvenoj zajednici.
Uz sigurnosne probleme, autonomna vozila donose i rizike od hakerskih napada, potencijalni gubitak radnih mjesta za vozače, te visoke početne troškove koji ih čine nedostupnima široj populaciji.
Upoznajmo ih malo bolje.
7 revolucionarnih autonomnih vozila
Iako obećavaju veću sigurnost, učinkovitost i pristupačnost, ova autonomna vozila suočavaju se i s izazovima – od tehničkih ograničenja do etičkih pitanja. Upoznajmo revolucionare koji oblikuju budućnost mobilnosti, njihove prednosti i potencijalne nedostatke.
1. Waymo One
Waymo One predstavlja vrhunac petnaestogodišnjeg razvoja autonomne tehnologije vožnje, započetog kao “Google Self-Driving Car Project” 2009. godine. Danas, kao samostalna podružnica Alphabet Inc., Waymo predvodi utrku u industriji autonomnih vozila, pružajući potpuno autonomne usluge prijevoza u nekoliko američkih gradova.
Ova usluga vožnje bez vozača za volanom koristi potpuno električnu flotu Jaguar I-PACE vozila, kombinirajući inovativnu tehnologiju s ekološkom održivošću. Impresivno je da Waymo trenutno pruža oko 100.000 plaćenih vožnji tjedno u svojim aktivnim tržištima, što ga čini vodećim pružateljem autonomnih taksi usluga.
Srž Waymo-ovog uspjeha je njihov “Waymo Driver” – autonomni sustav vožnje koji kombinira napredne senzore, umjetnu inteligenciju i opsežno iskustvo. Waymo Driver ima više od 40 milijuna milja stvarnog iskustva vožnje kroz bezbroj situacija – ekvivalent vožnje do Mjeseca i natrag 80 puta. Ova impresivna kilometraža omogućuje sustavu da predviđa ponašanje drugih sudionika u prometu i donosi sigurne odluke u realnom vremenu.
Waymo-ov fokus na sigurnost vidljiv je u njihovom rigoroznom sigurnosnom okviru koji kombinira višestruke metode za provjeru i potvrdu sigurnosne spremnosti. Ovaj pristup omogućio je Waymu da uglavnom izbjegne ozbiljne nesreće koje su pogodile njegove konkurente. Primjerice, Uber je odustao od nastavka rada u području autonomnih vozila 2020. nakon što je jedno od njihovih vozila smrtno udarilo pješaka u Arizoni.
Ipak, Waymo nije imun na incidente. U svibnju 2024. godine, jedno od njihovih vozila udarilo je drveni stup u Phoenixu, što je dovelo do dobrovoljnog opoziva 672 autonomna vozila radi ažuriranja softver. Ovaj incident pokazuje da čak i najnaprednije autonomne tehnologije još uvijek imaju prostora za poboljšanje.
Unatoč impresivnom napretku, Waymo se suočava s nekoliko izazova. Jedan od najznačajnijih je pitanje sigurnosti u nepredvidivim situacijama. Zabilježeni su slučajevi kada su Waymo vozila postala zbunjena zbog zatvaranja prometnih traka ili drugih neočekivanih prepreka.
Također postoje zabrinutosti vezane uz osobnu sigurnost putnika. U nedavnom incidentu u San Franciscu, žena se osjećala zarobljenom u Waymo vozilu kada su dva muškarca blokirala vozilo i zahtijevala njezin telefonski broj. Ovaj incident pokrenuo je rasprave o sigurnosti autonomnih vozila, posebno za žene koje putuju same.
Kako Waymo nastavlja prikupljati više podataka i poboljšavati svoju tehnologiju, vjerojatno će riješiti trenutne nedostatke i dodatno unaprijediti sigurnost i pouzdanost svojih vozila.
2. Tesla Cybercab
Tesla Cybercab predstavlja radikalan iskorak u svijetu autonomnih vozila – dvosjedni električni taksi bez volana, pedala i tradicionalnih kontrola. Predstavljen na Teslinom događaju “We, Robot” u listopadu 2024. godine, ovaj futuristički taksi dizajniran je za potpuno autonomno iskustvo vožnje.
U srcu Cybercaba nalazi se Teslin sustav autonomne vožnje koji se oslanja isključivo na kamere za interpretaciju okoline, umjesto skupih LiDAR senzora koje koriste konkurenti poput Wayma i Zooxa. Vozilo će koristiti novi AI5 procesor koji će biti predstavljen 2025. godine, posebno dizajniran za obradu složenih izračuna u stvarnom vremenu. Ovaj napredni čip optimiziran je za obradu podataka i donošenje odluka u stvarnom vremenu, što je ključno za autonomnu vožnju.
Dizajn Cybercaba uključuje dva krila nalik vratima koja se otvaraju prema gore, što mu daje izrazito futuristički izgled i poboljšava pristupačnost u skučenim gradskim prostorima. Minimalistički interijer fokusiran je na udobnost putnika, s prostranim sjedalima i visokotehnološkim zaslonima koji pružaju informacije o putovanju u stvarnom vremenu.
Kao dodatnu sigurnosnu mjeru, Tesla će navodno koristiti teleoperacije kada prvi put implementira svoju uslugu autonomnih taksija, što znači da će operateri na daljinu moći preuzeti kontrolu nad vozilom ako bude potrebno.
Tesla Cybercab predstavlja ambiciozan korak prema budućnosti autonomnog prijevoza, ali njegov uspjeh ovisit će o sposobnosti tvrtke da prevlada ove izazove i ispuni svoja obećanja o sigurnosti, pristupačnosti i pouzdanosti.
3. Tesla Cybervan
Tesla Cybervan predstavlja značajan korak u Teslinoj viziji autonomne budućnosti, dizajniran kao veća verzija Cybercaba s fokusom na grupni prijevoz i komercijalnu upotrebu. Predstavljen zajedno s Cybercabom na Teslinom “We, Robot” događaju u listopadu 2024., Cybervan proširuje Teslinu autonomnu flotu na segment vozila većeg kapaciteta.
Cybervan zadržava prepoznatljiv futuristički dizajn Cybercaba, ali s povećanim dimenzijama koje omogućuju prijevoz više putnika ili tereta. Vozilo je dizajnirano s minimalističkim pristupom, bez volana i pedala, što maksimizira unutarnji prostor.
Kao i Cybercab, Cybervan ima vrata koja se otvaraju prema gore, što olakšava ulazak i izlazak u skučenim gradskim prostorima. Ova značajka posebno je korisna za osobe s poteškoćama u kretanju, što Cybervan čini pristupačnijim za širu populaciju.
Cybervan koristi isti sustav autonomne vožnje kao i Cybercab, oslanjajući se na mrežu kamera i napredne algoritme umjetne inteligencije umjesto skupih LiDAR senzora. Pogoni ga Teslin AI5 procesor, dizajniran za obradu ogromne količine podataka u stvarnom vremenu.
Vozilo podržava bežično induktivno punjenje, što znači da se može napuniti jednostavnim parkiranjem iznad podloge za punjenje, eliminirajući potrebu za fizičkim priključivanjem kabela.
Za razliku od tradicionalnih komercijalnih vozila, Cybervan bi mogao ponuditi fleksibilnije opcije za tvrtke – od potpunog vlasništva do modela “prijevoz kao usluga” gdje bi tvrtke mogle unajmiti Cybervane prema potrebi.
Međutim, kao i kod Cybercaba, puna proizvodnja Cybervana očekuje se tek 2026. godine, što znači da će proći još nekoliko godina prije nego što vidimo široku primjenu ovog vozila.
4. Aurora autonomni kamioni
Aurora Innovation, osnovana 2017. godine, predstavlja jednu od vodećih kompanija u razvoju autonomne tehnologije za kamionski prijevoz. Osnovali su je Chris Urmson (bivši voditelj Googleovog projekta autonomnih vozila), Sterling Anderson (bivši direktor Teslinog Autopilota) i Drew Bagnell (bivši stručnjak za autonomiju u Uberovom naprednom tehnološkom centru), donoseći impresivno iskustvo iz tri tehnološka giganta.
Aurora je razvila “Aurora Driver” – sveobuhvatni autonomni sustav vožnje koji kombinira hardver i softver za omogućavanje autonomne vožnje.
Za razliku od nekih konkurenata koji se fokusiraju na gradsku vožnju, Aurora je odabrala kamionski prijevoz kao svoju primarnu primjenu, ciljajući na rješavanje problema nedostatka vozača kamiona u SAD-u. Prema American Trucking Associations, industriji nedostaje više od 80.000 vozača, a taj broj bi mogao doseći 160.000 do 2030. godine.
Aurora planira započeti komercijalne vožnje bez vozača na ruti Dallas-Houston u travnju 2025. godine, nakon što je već dva puta odgodila lansiranje. Ova ruta od 240 milja predstavlja značajan test za njihovu tehnologiju, jer uključuje vožnju po međudržavnim autocestama s gustim prometom.
Kompanija je sklopila značajna partnerstva s vodećim proizvođačima kamiona i logističkim tvrtkama:
- PACCAR i Volvo: Razvoj autonomnih kamiona
- FedEx, Uber Freight i Werner Enterprises: Testiranje autonomne tehnologije u stvarnim logističkim operacijama
Posebno je značajan ugovor s američkom vojskom vrijedan gotovo 50 milijuna dolara za razvoj autonomnih vozila za logističke operacije, što pokazuje povjerenje u Aurorinu tehnologiju na najvišoj razini.
Unatoč obećavajućoj tehnologiji i partnerstvima, Aurora se suočava s financijskim izazovima. Kompanija još nije uspjela zabilježiti prihode od prodaje nakon tri godine na burzi, što izaziva zabrinutost među investitorima. Prema analitičarima, investitori će vjerojatno morati čekati godinama prije nego što Aurora ostvari profit koji bi opravdao trenutnu tržišnu vrijednost od 11,7 milijardi dolara.
Aurora je potrošila značajna sredstva na razvoj svoje tehnologije – oko 2 milijarde dolara od osnivanja, s operativnim troškovima od približno 600 milijuna dolara godišnje. Iako kompanija ima oko 1,2 milijarde dolara u gotovini, trenutna stopa potrošnje sugerira da bi mogla trebati dodatno financiranje prije nego što postigne profitabilnost.
5. Kodiak Robotics kamioni
Kodiak Robotics, osnovana 2018. godine od strane Dona Burnettea (bivšeg inženjera Googleovog projekta autonomnih vozila) i Paz Eshela, predstavlja jednog od najbrže rastućih igrača u sektoru autonomnih kamiona. Kompanija se fokusira isključivo na autonomni kamionski prijevoz, s ciljem rješavanja problema nedostatka vozača i povećanja sigurnosti na cestama.
Kodiak je nedavno predstavio svoju šestu generaciju tehnologije, koja je prema njihovim tvrdnjama “feature complete” (potpuno funkcionalna) u hardveru i softveru. Ova tehnologija uključuje:
- Sveobuhvatni senzorski sustav: Kombinacija LIDAR-a, radara i 12 kamera za stvaranje detaljne slike okoline.
- Kodiak Driver: Softverska platforma koja integrira podatke iz svih senzora i donosi odluke o vožnji.
- Modularni dizajn: Omogućuje jednostavnu ugradnju u različite modele kamiona, što olakšava skaliranje.
Kodiakova tehnologija dizajnirana je za vožnju u svim vremenskim uvjetima, uključujući kišu i snijeg, što je ključno za pouzdani kamionski prijevoz.
6. Baidu Apollo Go
Baidu Apollo Go predstavlja jedan od najuspješnijih autonomnih taksi servisa na svijetu, s impresivnim dosezima u komercijalnoj primjeni autonomne vožnje. Kao vodeći kineski tehnološki div, Baidu je kroz svoj Apollo Go servis transformirao način na koji se ljudi kreću u kineskim gradovima, postavljajući temelje za globalnu ekspanziju autonomne mobilnosti.
Apollo Go je u veljači 2025. godine prešao na potpuno autonomne operacije bez sigurnosnih vozača diljem Kine, što predstavlja značajan korak u industriji autonomnih vozila. Ova tranzicija demonstrira visoku razinu pouzdanosti i sigurnosti koju je Baidu postigao sa svojom tehnologijom autonomne vožnje.
Apollo Go je ostvario 9 milijuna kumulativnih vožnji u Kini do siječnja 2025. godine, s 1,1 milijun vožnji samo u četvrtom kvartalu 2024. godine, što predstavlja porast od 36% u odnosu na prethodnu godinu. Ovaj rast demonstrira sve veće prihvaćanje autonomnih vozila među kineskim potrošačima.
U studenom 2024. godine, Baidu je dobio dozvole za testiranje autonomnih vozila u Hong Kongu, što označava prvi ulazak Apollo Go servisa na tržište s vožnjom desnom stranom. Ova ekspanzija predstavlja strateški ulazak na tržišta koja obuhvaćaju regije diljem Azije, Afrike i Ujedinjenog Kraljevstva, gdje promet teče lijevom stranom ceste.
Baidu ima ambiciozne planove za širenje Apollo Go servisa na 100 gradova do 2030. godine. Za olakšavanje prekograničnog širenja, Baidu planira partnerstva s pružateljima usluga mobilnosti, taksi kompanijama i operaterima flota.
Unatoč impresivnom napretku, Apollo Go se suočava s nekoliko izazova. Jedan od glavnih je ograničena prisutnost izvan Kine, iako tvrtka aktivno radi na međunarodnoj ekspanziji s planovima za testiranje i implementaciju u Singapuru i na Bliskom istoku, osim već započetih operacija u Hong Kongu.
Korisnici su također prijavili da Apollo Go vozila voze presporo i previše oprezno za kineski stil vožnje, posebno u gradovima poput Wuhana gdje je agresivnija vožnja normalna. Ovo predstavlja izazov za programiranje algoritama koji moraju balansirati između sigurnosti i učinkovitosti.
Dodatni izazov predstavljaju etičke dileme, poput načina na koji autonomna vozila donose odluke u potencijalno opasnim situacijama, kao i povećani rizici kibernetičke sigurnosti povezani s povezanim i autonomnim vozilima.
Unatoč ovim izazovima, Baidu Apollo Go ostaje jedan od najnaprednijih autonomnih taksi servisa u svijetu, s impresivnim dosezima u komercijalnoj primjeni i ambicioznim planovima za budućnost. Kako tehnologija nastavlja sazrijevati, a regulatorni okviri se razvijaju, Apollo Go ima potencijal transformirati urbanu mobilnost na globalnoj razini
7. EVIE autonomna električna vozila
EVIE Autonomous razvija i proizvodi električne, potpuno autonomna shuttle vozila dizajnirana za različite primjene, uključujući dostavu, prijevoz putnika, sigurnost, poljoprivredu, prijevoz tereta i brojne druge sektore.
EVIE 2.0 serija autonomnih vozila izgrađena je oko skalabilne, modularne, autonomne električne platforme s beskrajnim industrijskim primjenama. Ova vozila predstavljaju vrhunac inženjeringa i dizajna, besprijekorno integrirajući oblik, funkciju i tehnologiju kako bi stvorili najdostupniju, najpouzdaniju i najprilagodljiviju platformu na tržištu.
EVIE shuttle vozila prevezla su više od 6,3 milijuna putnika u londonskom Heathrowu od 2010. godine, što ih čini najdokazanijim autonomnim vozilima na svijetu. Nedavno su nadograđena najnovijim autonomnim sustavom Cavonix, što im omogućuje rad izvan vođenih staza.
Kao električna vozila, EVIE vozila mogu značajno smanjiti emisije stakleničkih plinova i zagađenje zraka u gradovima, posebno kada se pune električnom energijom iz obnovljivih izvora. Sva električna vozila proizvode nulte emisije iz ispušnih cijevi, što ih čini ekološki prihvatljivijom opcijom od konvencionalnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Transportni sektor najveći je izvor emisija stakleničkih plinova u Sjedinjenim Državama, a električna vozila mogu imati značajne prednosti u smislu emisija u usporedbi s konvencionalnim vozilima.
EVIE Autonomous pozicionira se kao vodeći igrač u industriji autonomnih vozila, s potencijalom za revolucioniranje načina na koji putujemo i dostavljamo robu, te je dobro pozicioniran za kapitaliziranje rastuće potražnje za autonomnim vozilima.
Usporedba 7 vozila kroz njihove sigurnosne aspekte
Vozilo | Ključni sigurnosni aspekti |
---|---|
Waymo One | – 84% manje sudara s aktivacijom zračnih jastuka u usporedbi s ljudskim vozačima – 73% manje sudara koji uzrokuju ozljede – 48% manje sudara prijavljenih policiji – Bolji od ljudi u izbjegavanju sudara koji rezultiraju ozljedama |
Tesla Cybercab | – Prema Musku, očekuje se da će biti 10-20 puta sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi – Koristi naprednu računalnu viziju za interpretaciju podataka iz kamera – Sposobnost učinkovitog rukovanja u hitnim situacijama |
Tesla Cybervan | – Temelji se na istoj tehnologiji kao Cybercab – Niži centar gravitacije smanjuje rizik od prevrtanja |
Aurora autonomni kamioni | – Demonstrirana sposobnost sigurnog reagiranja na pješake koji neočekivano dođu na cestu – Može sigurno promijeniti traku ili zaustaviti se u slučaju opasnosti |
Kodiak Robotics kamioni | – Razvijen sustav sigurnosnog povlačenja koji može autonomno zaustaviti kamion u slučaju kvara – Evaluira performanse više od 1.000 sigurnosno kritičnih procesa i komponenti deset puta u sekundi – Dvostruki ACE (Actuation Control Engine) sigurnosni računalni sustavi za redundanciju |
Baidu Apollo Go | – Tvrdi da ima deseterostruku sigurnost u usporedbi s ljudskim vozačima – Šesta generacija ima deseterostruku sigurnosnu redundanciju – Preko 6 milijuna vožnji s samo jednom prijavljenom nesrećom (srpanj 2024.) |
EVIE autonomna električna vozila | – Napredni sustavi za pomoć vozaču (ADAS) uključujući adaptivni tempomat i upozorenja o napuštanju trake – Sustavi za praćenje okoline koji pružaju pravovremena upozorenja vozaču – 360-stupanjski panoramski pogled za bolju vidljivost |
Napomena: Podaci o sigurnosti temelje se na tvrdnjama proizvođača i dostupnim testovima. Direktna usporedba je izazovna jer vozila djeluju u različitim uvjetima i imaju različite razine implementacije.