Edukacije u virtualnoj stvarnosti: pogled u jednu viziju bliske budućnosti

Savjeti

(Ovo je gostujući članak Višnje Željeznjak, suosnivačice platforme za poslovne edukacije Eduza. Eduza stručnjacima pomaže da žive od svog znanja kroz održavanje edukacija, a profesionalcima da unaprijede svoju karijeru ili poslovanje kroz cjeloživotno učenje.)


Poslovne edukacije, obrazovanje odraslih, podučavanje, učenje i samoučenje drastično će se promijeniti i unaprijediti u sljedećih 10 godina.

Promjena će i od edukatora, i od učenika zahtijevati sasvim nova znanja i vještine, možda nabavu nešto nove opreme te sasvim nove načine razmišljanja o tome što je sve u edukacijama moguće s tehnologijama koje su tek u razvoju.

Ne vjerujete?

U ovom ću vam članku pokazati napredak i proboj tehnologije s ruba osviještenosti do nečeg normalnog u samo 3 godine, i to sve na primjeru priče o mom vlastitom iskustvu s učenjem crtanja.

Dobrodošli u jednu od mogućih budućnosti učenja!

(Kad smo kod budućnosti: naslovnu sliku ovog članka, ovu ženu s VR headsetom, nije kreirao čovjek nego umjetna inteligencija Midjourney, prompt: “vr headset portrait woman, hyperrealistic, backlight, purple tone, 4k, futuristic –ar 16:9 –uplight”). Ponekad nas neke tehnologije iznenade i prije nego što ih svijet očekuje.)

2018. godina: samouko i digitalno

Početnički digitalni crtež: planine.
Moja prva digitalna slika ikada. Softver: Autodesk Sketchbook. Hardver: Samsung Galaxy Tab 3. Lokacija učenja: moja dnevna soba. Edukator: neki lik na Youtubeu.

Te sam godine odlučila investirati malo vremena u samoučenje vještina crtanja. Krenula sam s digitalnim alatima zato jer su mi bili odmah dostupni (nisam morala ići u dućan po opremu za crtanje). Krenula sam s Youtube videima koji su podučavali digitalno crtanje.

Samoučenje u odrasloj dobi često počinje upravo ovako: Youtube + dobra volja. Tko to preživi, pričat će.

2019. godina: učenje uz pravog edukatora

Moja prva prava slika koju sam nacrtala na likovnoj radionici u Rijeci. Softver: ništa. Hardver: ugljena olovka, papir zakvačen za štafelaj. Lokacija: prostori jedne likovne radionice u Rijeci. Edukator: likovna umjetnica, fizički prisutna u prostoru likovne radionice.

Nakon nekoliko desetaka digitalnih sketcheva koje sam nacrtala sama, odlučila sam upisati pravi tečaj kod prave likovne umjetnice. Digitalne alate (tablet, Youtube i Autodesk Sketchbook) mijenjam za smeđi pak-papir, ugljen i posjet jednom tjedno likovnoj radionici u Rijeci.

Tamo je voditeljica radionice uz puno strpljenja gledala kako mi početnici masakriramo papir i mučimo se sa sjenama, oblicima i perspektivom. Ovo je bilo jedno fantastično iskustvo (barem za mene; ne garantiram za voditeljicu 😉

Uz visoku motivaciju, samouka osoba prije ili kasnije zatraži mentora ili edukatora. 2019. godine nisu postojali edukatori koji bi crtanje individualno podučavali ikako drukčije nego na fizičkim radionicama.

2020. godina: prisilni povratak u digitalu

Zoom učenje crtanja iz 2020. godine.
Učenje crtanja u doba pandemije. Softver: Zoom. Hardver: grafitna olovka i mala papirnata bilježnica. Lokacija: moja dnevna soba. Edukator: likovna umjetnica, virtualno prisutna putem Zooma.

U doba pandemije podučavanje crtanja na silu se seli online. I voditeljica, i mi polaznici snalazimo se kako znamo i umijemo. U nekoliko smo mjeseci kolektivno, na planetarnom nivou, svi naučili kako koristiti Zoom.

U razgovoru mi je kasnije voditeljica radionice rekla da je u početku bila jako skeptična prema tome da li ona uopće može ikoga podučiti ičemu putem Zooma. No, iako joj digitalna okolina uopće nije bila prirodna, na kraju joj se svidjelo više nego što je očekivala!

U samo nekoliko mjeseci svi shvaćamo da digitalne edukativne tehnologije imaju veći potencijal nego što im je itko davao za pravo. EdTech poduzetnici počinju shvaćati da se taj duh, koji je izašao iz te boce, ne namjerava više tamo vratiti, i da tu ima novca za zaraditi. Ubrzava se razvoj EdTech tehnologija u svim aspektima.

2022. godina: sve više edukativnih VR aplikacija

Snimka iz jedne od brojnih aplikacija za crtanje u virtualnoj stvarnosti. Softver: aplikacija Painting VR. Hardver: Meta Quest uređaj (bivši Oculus Quest). Lokacija: svačija dnevna soba. Edukator: nije prisutan.

Ovo je prava aplikacija koju sada možete kupiti na Meta Storeu ako želite sami crtati u virtualnoj stvarnosti. U ovoj konkretnoj aplikaciji nema učitelja koji bi vam gledao iza leđa i pomagao vam, ali zamislite samo kako bi bilo, i koliko brzo biste napredovali, kad bi takav učitelj tamo postojao?

U trenutku pisanja ovog članka, na kalendaru je kolovoz 2022. godine, i viđam veliki trend da baš svaka VR aplikacija u kojoj to ima smisla, dobiva community / multiplayer značajke koje omogućuju da se druge prave osobe priključe vama u vašoj virtualnoj stvarnosti. To mogu biti vaši prijatelji s kojima želite zajedno crtati (ili vježbati, ili igrati…) u istoj prostoriji, ili to mogu biti potpuni stranci koji se okupljaju u masovnim ili grupnim virtualnim sobama da bi se igrali zajedno. Tko zna kamo to može odvesti? (O tome u sljedećem odlomku.)

Kad smo kod druženja: tijekom 2022. godine primjećujem i nagli porast popularnosti tzv. kohortnih tečajeva (cohort-based courses, CBCs) ili tečajeva koji se održavaju uživo online uz vodstvo edukatora i uz prisustvo većih grupa polaznika. Ili sam ja u nekom bubbleu, ili svatko i njegova mačka podučava ili polazi neki cohort-based course! To je iznimno dobro i obećavajuće za budućnost.

Kad smo kod budućnosti: ?

Vizija tvrtke Meta za budućnost učenja

Vizija tvrtke Meta (poznatija kao tvrtka koja se nekad zvala Facebook) za podučavanje i učenje u budućnosti. Softver: neka buduća interaktivna VR aplikacija za učenje znanosti. Hardver: neki Meta VR headset, ili bilo koji budući VR headset (šuška se da će Apple ući na tržište s nekom VR zvijeri koja će nas sve izuti iz cipela). Lokacija: svačija dnevna soba. Edukator: čovjek, virtualno prisutan.

Ovaj video gore malo je prerealističan jer će proći još desetljeća dok tehnologija ne stasa toliko da u VR-u vidimo ljude toliko hiper-realistično renderirane da nam oni izgledaju kao pravi živi ljudi. Do tada ćemo svi u VR-u izgledati kao digitalizirani avatari (i neće nam to smetati jer ćemo biti zabavljeni nabavkom digitalnih oblekica za te naše avatare. Ako vam je to smiješna ideja, pitajte gamere koliko već sada prave love troše na digitalne predmete u njihovim omiljenim igrama.)

Međutim, ako svi tržišni sudionici pametno odigraju svoje karte u sljedećoj dekadi, možemo imati drugu najbolju stvar: vi ćete kao učenik biti virtualno prisutni u istoj VR prostoriji kao i vaš učitelj / mentor, i osjećaj će biti kao da ste doista oboje blizu jedno drugome.

Čim VR malo stasa, bit će moguće učenje i podučavanje manualnih vještina u VR-u. Učenici će moći pratiti instrukcije od strane softverskog učitelja koji će poput brodskog AI avatara u Star Trek: Voyageru biti ugrađen u edukativni softver. Najuzbudljiviji dio bit će baš to virtualno prisustvo pravih ljudskih edukatora uživo, koji će npr. iz svoje radne sobe u Melbourneu u Australiji moći podučavati vas u Splitu u Hrvatskoj. Tko zna, možda se i automatsko prevođenje jezika u stvarnom vremenu do tada razvije, pa će ta osoba vama pričati engleski, a vi ćete njoj pričati hrvatskoj, i cijeli svijet će se razumjeti.

Evo primjera poslovnog podučavanja danas: top 7 enterprise primjera VR-a treninga u poslovnom svijetu. Dajte tome još 10 godina razvoja, prisjetite se koliko su se pametni telefoni razvili o 2007. do danas, i moći ćete zamisliti sebe kao poduzetnika koji naručuje ovakve trening programe, ili sebe kao polaznika koji se takvim programima veseli.


VR uređaji već vam danas omogućuju prve korake u rudimentarnim virtualnim svjetovima. Danas možete razgovarati s ljudima, možete virtualno biti prisutni kraj njihovih avatara i oni kraj vaših. Tko god je u VR-u zaigrao mini golf u grupi do 8 ljudi sa svih krajeva svijeta i fantastično se pritom zabavio, zna o čemu pričam. (Tko ne zna, o ovome pričam.)

Nažalost, VR uređaji još nisu tako udobni za dugotrajno nošenje, niti tako napredni kao što to od njih zahtijeva budućnost da bi postali mainstream poput smartphonea. Ako se sjetite svog prvog mobitela veličine omanje cigle, VR je komparativno danas negdje tamo gdje smo bili 2007. godine, tik nakon pojave iPhonea: na samom rubu budućnosti – koja će uskoro eksplodirati.

Čeka nas ogroman potencijal podučavanja, učenja od najboljih, zarade i usavršavanja

Zamislite samo taj potencijal: edukatori će na globalnom tržištu nuditi svoje usluge podučavanja u virtualnoj stvarnosti, i vi ćete njihove usluge moći kupiti, koristiti, i biti uživo s njima u istoj virtualnoj sobi i razgovarati kao što biste razgovarali s bilo kime. Kvaliteta učenja i podučavanja bit će usporediva s fizičkim prisustvom na poslovnim radionicama: moći ćete surađivati, smijati se zajedno, brainstormati… OK, kavu ćemo i dalje piti sami svatko u svojoj sobi, ali razumijete me što mislim.

Ja o tom potencijalu razmišljam i kao polaznik, a još više i kao edukator. I razmišljam o tome kako dobro izgleda svijet u kojem svaki stručnjak može ponuditi svoju ekspertizu svakome na svijetu tko je treba, a da nas tehnologija ne zbunjuje i ne dijeli, nego nam omogućuje bolje živote.

Razmišljam svaki dan o budućnosti koja svakom Hrvatu koji to želi, omogućuje da živi od svog znanja, bez obzira živi li u Zagrebu ili na jedva nastanjenom jadranskom otoku.

Ako mene pitate, to je jedan od najljepših aspekata budućnosti.

Još je ljepše biti dio male, ali rastuće zajednice koja je dio tog budućeg rješenja već danas.

Povratak u 2022. u Hrvatsku: što je moguće danas?

I potražnja za edukacijama, kao i ponuda edukacija u Hrvatskoj u očitom su porastu.

Da se nešto mijenja, primijetila sam još sredinom 2020. godine, čim se slegao prvotni šok od lockdowna. Tog sam 12. travnja 2020. na digitalnoj inačici salvete zapisala sljedeće:

Prva bilješka o projektu Eduza.hr - na digitalnoj salveti.
Eduza.hr, dok je još bila (digitalna) salveta.

“This is our new product” pretvorio se u www.eduza.hr, platformu za poslovne edukacije. Ona spaja stručnjake s praktičnim znanjem iz raznih područja i profesionalce koji se žele usavršavati i učiti od takvih stručnjaka. Taj je naš mali startup nekoliko mjeseci nakon soft launcha i probnog rada dosegnuo svoj prvi veliki milestone: imamo prve kupce koji plaćaju. Iako su osnovne značajke besplatne!

U Hrvatskoj se još ne kreiraju edukacije u VR okruženju – barem to još nije mainstream – ali stvaramo zajednicu stručnjaka koji educiraju i profesionalaca koji traže stručne edukacije i koji žele investirati u svoju karijeru i cjeloživotno učenje.

Eduza smo pokrenuli u pravom trenutku jer vidim stvarno pojačan interes stručnjaka da svoje znanje zapakiraju i ponude kao edukaciju ili sličan edukacijski proizvod. Ne samo online, nego i offline (IRL, in real life). Jednog dana možda i IVL – in virtual life?

Ako želite spremni dočekati sve te divne EdTech stvari koje vas i mene čekaju u budućnosti, dobrodošli ste na platformu Eduza. Edukatori mogu prijaviti edukacije koje nude, a polaznici mogu pohađati dostupne edukacije. Registracija je besplatna, za polaznike je sve trajno besplatno, edukatori imaju izbor između besplatnih i premium paketa. Tek smo krenuli i još smo mali, ali smo inspirirani jednom od mogućih divnih budućnosti za nas koji smo ostali u Hrvatskoj. Pridružite nam se!